Gratis verzending vanaf €40,-!

Abrikozen Chia Jam met Kombucha

Abrikozen Chia Jam met Kombucha
23 september 2019 Yoghurt.nl

Abrikozen Chia Jam met Kombucha

Ooit aan gedacht om het superprobiotische drankje kombucha te gebruiken als jam? Zo niet, dan is nu je kans. Deze jam maak je namelijk dik met chiazaad en hoeft niet gekookt te worden. Op die manier geniet je van de smaak van vers fruit en de probiotische voordelen van kombucha zonder toegevoegde suiker, pectine of langdurig koken.

Chiazaad neemt vocht op en wordt vervolgens gelei-achtig, een eigenschap die uitstekend werkt in jam of smoothies! De truc is om de chiazaad goed fijn te malen zodat het de jam echt goed kan binden.

Voor dit recept gebruikten we abrikozen, maar elk soort fruit is geschikt. Omdat deze jam dus geen suiker bevat en in principe ‘rauw’ is, is hij maar beperkt houdbaar. Als je niet denkt dat je hem zelf snel op zal maken, verdeel je de jam in kleinere potjes die je als cadeau aan iemand kunt geven.

Benodigheden van Yoghurt.nl

Ingrediënten voor 500 ml jam:

  • 400 gram vers of bevroren fruit als abrikozen, perziken of rood fruit
  • 3 el chiazaad
  • ¼  tl zout
  • 120 ml kombucha
  • 2 – 3 el honing (optioneel)
  • Extra toevoegingen die je kan toevoegen (optioneel): kaneel, kruidnagel, vanille of munt.

Bereiding:

  1. Doe alle ingrediënten in een blender en pureer tot je de gewenste consistentie hebt. Zorg ervoor dat de chiazaadjes goed gepureerd zijn, zodat ze de jam echt mooi stevig maken.
  2. Laat de jam tien minuten in de blender zitten om op te stijven.
  3. Verdeel de kombucha jam over mooie potjes en bewaar tot twee weken in de koelkast.

© Heleen, Yoghurt.nl

Reacties (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Starten met het maken van je eigen yoghurt? Bestel pakket Kwiek!

Bekijken