Fermenteren, wat is dit eigenlijk?

Fermenteren, wat is dit eigenlijk?
13 juni 2016 Yoghurt.nl
In Informatie

Alle startersculturen van Yoghurt.nl zorgen voor fermentatie. Maar wat is fermentatie nu eigenlijk?

In de periode dat er nog geen koelkast bestond fermenteerde bijna iedereen zijn voedsel. Kool werd bijvoorbeeld zuurkool en melk yoghurt. Door het fermenteren bleven rottingsbacteriën buiten de deur en kon het voedsel veel langer bewaard blijven. Omdat er nog geen gepasteuriseerde melk bestond, namen schippers bijvoorbeeld Kefir mee aan boord. Tijdens hun reis konden ze de Kefir veel langer bewaren vanwege de lage zuurgraad.

Fermenteren is, naast handig, ook erg gezond. Gefermenteerde producten stimuleren namelijk gezonde bacteriën in onze darmen. Geen wonder dat men ook internationaal gek is op fermenteren. Japanners eten bijvoorbeeld natto (gefermenteerde sojabonen) en Japanners eten Kimchi, een soort geruide zuurkool.

Wat is fermenteren?

Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. In onze producten (yoghurt, karnemelk en Kefir) wordt dit gedaan door middel van bacteriën en gisten en niet door schimmels. De bacteriën en gisten zitten in onze startersculturen en worden ”tot leven gewekt” door ze toe te voegen aan melk. De startersculturen zorgen ervoor dat de suikers (lactose) in melk worden omgezet in goede melkzuren. Tevens maken de bacteriën enzymen aan die koolhydraten en eiwitten afbreken en de smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en houdbaarheid van het product veranderen.

Wat zijn de voordelen van fermenteren?

Door de omzetting van lactose in melkzuur zijn de producten vaak beter verteerbaar. Fermenteren zorgt er ook voor dat de goede bacteriën zich vermenigvuldigen, waardoor het eindproduct boordevol rechtsdraaiend,  probiotische melkzuurbacteriën zit. Bacteriën zijn erg belangrijk voor je weerstand en een goed functionerende darmflora. Een goede darmflora heeft vervolgens weer effect op je algemene gezondheid. Op Yoghurt.nl kun je meer lezen over de gezondheidsvoordelen van zelfgemaakte Yoghurt en de gezondheidsvoordelen van Kefir en Karnemelk.

Zelf fermenteren?

Zelf fermenteren is erg gemakkelijk. In feite doen de bacteriën en gisten het werk voor je en is het een kwestie van de juiste ingrediënten samenvoegen. In het geval van Yoghurt, Kefir en Karnemelk is dit een juiste mix van goede bacteriën en gisten en melk. De soorten bacteriën en gisten verschillen per product.

Kefir en Karnemelk kan op kamertemperatuur worden bereid en voor het maken van yoghurt is een yoghurtmaker nodig. De yoghurtbacteriën en gisten worden namelijk enkel actief op hogere temperaturen.

Mocht je vragen hebben over onze producten of fermenteren in het algemeen neem dan gerust contact op via info@yoghurt.nl

Reacties (19)

  1. Luna 8 maanden geleden

    Hoi, mijn yoghurt heeft een week staan fermenteren. Is deze nog eetbaar ? Het ruikt familiair maar ik weet niet of ik ze nog kan eten.

    • Yoghurt.nl 8 maanden geleden

      Beste Luna,

      Ik zag je vraag op onze website. Als het een week heeft gefermenteerd zou ik het niet meer eten. Na het fermenteren moet het namelijk gekoeld worden bewaard. Yoghurt kan je niet bewaren buiten de koelkast.

      Met vriendelijke groet
      Bert
      Yoghurt.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*